Zakwaszenie organizmu – fakt czy mit

Z pojęciem zakwaszenia organizmu spotykamy się coraz częściej prawie tak samo często jak z hasłem detoks. Jednak czy mamy tak naprawdę się czego obawiać. W tym artykule wytłumaczę o co chodzi ze skalą pH i zakwaszeniem naszego organizmu.

Termin okna żywieniowego zyskuje na popularności. Z pewnością niejedna osoba już o nim słyszała i wie na czym mniej więcej polega. Okresowy czas postu - intermittent fasting (IF) polega na wprowadzeniu okna żywieniowego naprzemiennie z okresami postu w ciągu doby, a dokładniej na wprowadzeniu odpowiedniego odstępu czasowego między posiłkami. Okresowy czas postu - jest dla naszego organizmu niesamowitym lekarstwem, który nie tylko na różnych poziomach nas leczy, ale również bardzo nas odmładza. W tym artykule wspomnę głównie o korzyściach dla naszego zdrowia - płynących z obniżenia poziomu insuliny. Niemniej jednak musimy wiedzieć, że okresowy post ma zbawienny wpływ praktycznie na wszystkie nasze hormony, a szczególnie na hormony regeneracyjne.

Najczęściej okno żywieniowe wynosi 8 godzin, w czasie którego spożywamy 3 posiłki. Na początku naszego przestawiania się na dłuższe okresy niejedzenia okno żywieniowe może trwać trochę dłużej np. 10 godzin. Osoby zaawansowanie w postach przerywanych często schodzą do czasu 4 godzin, a w tym tylko do 2 posiłków. 

 

 

Owocowe i warzywne smoothie

 

 

Kobieta pijąca smoothie

 

Teoretycznie w oknie żywieniowym można jeść wszystko. Niemniej jednak spożywając węglowodany bardzo trudno nam będzie przestrzegać okresów postu. Osoby, które są na diecie ketogennej, czy też chociażby na diecie niskoglikemicznej - nie mają najmniejszych problemów z zachowaniem dłuższych okresów niejedzenia. Związane jest to z niskim oraz stałym poziomem insuliny, a wiemy już dobrze, że po każdym węglowodanowym posiłku dochodzi do dużego wyrzutu do naszej krwi hormonu - insuliny. Insulina obniżając poziom cukru, wywołuje głód. Trudno więc jest nie być wściekle głodnym, gdy dochodzi do wysokich skoków insuliny.

Należy pamiętać o tym, aby w ciągu zdrowego niejedzenia bardzo dobrze nawadniać swój organizm poprzez picie dużej ilości wody oraz herbat. Nie możemy również zapominać o elektrolitach, gdyż w czasie IF zmienia się gospodarka elektrolitowa, a pominięcie w diecie chociażby potasu, sodu, czy też magnezu może skutkować wieloma dolegliwościami.